måndag 9 juni 2014

267 - Kornknarr

På besök hemma hos svärföräldrarna under 6:e juni, då kan det vara läge att åka ut på en liten fågelutflykt. Eftersom de bor i Motala så har jag flera gånger besökt Tåkern men den här gången var jag sugen på en mer riktad insats för att få in några arter som jag inte har på Sverigelistan.

Som förberedelse ändrade jag inställningarna i BA, för att få även 5:or ifrån Östergötland, och sedan kollade jag svalan ordentligt. Det som fanns som möjlighet var busksångare, kornknarr och vaktel. Så jag lade upp en plan för lördagskvällen (7/6) för att ge mig ut och lyssna på åtminstone ett par av arterna. Busksångare stod, naturligtvis, högs upp på önskelistan av de här tre och det hade hörts ett par sådan i trakterna. En vid Borensberg och en i Lambohov i Linköping. Redan på fredagen, när Linda och jag gick på bio i Linköping (Edge of tomorrow) så stannade vi till på vägen tillbaka. Då hade jag en fågel som eventuellt skulle ha kunnat vara busksångaren men den jag hörde lät definitivt mer som härmsångare.

Så, på lördagskvällen gav jag mig ut igen och stannade återigen vid Borensberg men hade ännu mindre "lycka" den här gången. Det hördes verkligen ingenting... Så jag åkte vidare mot Lambohov. Förutom att en väg var avstängd så var det inga större problem att hitta dit. Direkt när jag öppnade bildörren så hörde jag en flodsångare sjunga. Härligt!! Blott den fjärde flodsångaren någonsin för mig. Jag gick fram till några andra som stod och lyssnade och frågade om busksångaren var igång och det hade den visst varit tidigare. Den visade sig vara mycket svårjobbad. Ganska snart började det sjunga en fågel som var ordentligt upprepande. Jag var länge inne på att det måste vara den men efter en stund hördes även någon liten strof av busksångaren ifrån det ställe där den hörts tidigare. Det andra måste nog ha varit en taltrast... Jag har iaf. en svag inspelning på lätet. Fågeln var ganska långt borta så det är svårt att höra.
Faktum var att den fågel som jag fick förklarat för mig var busksångare aldrig började spela ordentligt och även om jag hörde den så hörde jag aldrig något som på riktigt övertygade mig om att det var en busksångare. Inte för att jag misstror Mikael som stod bredvid mig sade att det var en sån, men för att kryssa en fågel tycker jag helt enkelt inte att det duger. Så, vid halv elva ungefär så gav jag upp. Det blev kallt och sångaren kom inte igång, även om flodsångaren fortsatte sjunga hela tiden jag var där. Den hörs ju även i ljudklippet ovan. En gräshoppsångare satt det där också, alltid kul, den är ju inte helt vanlig i Lomma

Istället gav jag mig ut med bilen i området kring Lambohov, i synnerhet mot stora Aska, för att försöka hitta någon kornknarr. Vilket ställe!! Det var bara att åka med fönstren nere och lyssna. Förutom en del näktergalar (fanns de där när jag pluggade i Linköping..?) så hörde jag snart en till flodsångare. Fantastiskt!! Jag stannade till och lyssnade på ett ställe där Mikael hade sagt att han hört kornknarr nyligen. Där satt det visserligen två gräshoppsångare men jag lyckades inte höra någon kornknarr. Istället åkte jag vidare i riktning mot Tinnerö men hann inte långt innan jag äntligen hörde kornknarr och då var det dessutom två stycken samtidigt. Här är ett litet ljudklipp på en som satt väldigt nära vägen. Riktigt kul!!
På samma ställe som jag hörde kornknarrarna hörde jag också en till flodsångare. Jag har bara hört tre stycken tidigare i livet och nu tre stycken samma kväll. Underbart!! Jag åkte närmre den här flodsångaren och spelade in den också. Kul att man kan få sån ljudkvalitet bara genom att sträcka ut telefonen genom fönstret. Den satt ju nära...
Nåja, ingen busksångare men väl två kornknarrar och stora Aska var ju en härlig upplevelse med minst tre gräshoppsångare, två flodsångare, två kornknarrar och ett antal näktergalar. Dags att åka hem och sova, Vakteln får också vänta till en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar