tisdag 26 augusti 2014

Nytt stativ

Under resan till Öland passade jag på... Jag köpte ett nytt stativ. Jag hade funderat på detta ett tag eftersom jag vill kunna ta med tubkikare på resa med flyg, då behövs ett mindre stativ än det jag hade. Jag hade spanat in mig på ett Sirui men det blev ett annat än jag tänkt mig. Naturligtvis blev det ett dyrare än det jag tänkt mig men så är det väl alltid... Skälet till att det blev den dyrare varianten var dock ett rätt bra skäl. Jag valde det för att det var större i utfällt skick. Jag vill slippa hissa mittpinnen. Jag tycker att det gör en hel del för stabiliteten.

Första arterna med nya stativet blev, i denna ordning, fisktärna, brun kärrhök och backsvala. Nedan lit foton på stativet och på hur första turen till våtmarken såg ut. Dvs. inte särskilt spännande... 
Stativ och stativhuvud i nedpackat skick

Så här blev det när det blev färdigt. Efter detta
har jag faktiskt gjort en förändring när jag tog
bort mittpinnen helt.
Grågås
Det var fullt av grågäss i dammen, en inte helt ovanlig syn
Grågås, från tomten

Grågås, flög rätt över tomten

En extra bonus, som visade sig en kväll när månen lyste ordentligt, var att det gick att göra stativet så litet så att Ella kan titta obehindrat i tubkikaren. Lite kul!! Hon tyckte att det var väldigt spännande att titta på månen. Det gick till och med att göra stativet så litet så att Klara kunde titta i det, fast hon är inte så duktig på att få till bilden i tuben än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar