lördag 27 september 2014

Möte med en strandpipare

Det här var en dag när jag skulle försöka få in bredstjärtad labb på tomtlistan. Det var till och med utlarmat på line band att det skulle vara labbspanardag i Malmö. Av detta blev intet. Jag tror inte att det sågs någon labb alls i Lommabukten idag. Däremot en enormt stor flock med storskarvar. Jag inser nu att jag har glömt att lägga till ett av de foton jag tog på flocken. Måste jag fixa senare...

Istället såg jag en vadar nere på stranden när jag gick över vägen för att titta där lite. Jag hade inte med mig kikaren utan fick springa tillbaka och hämta den. Snabbt tillbaka så kunde jag se att det var en strandpipare, en ungfågel. Men jag tycker inte att de är helt lätta och eftersom den verkade relativt orädd så gick jag och hämtade kameran för att kunna få till foton för säker artbestämning.

Resultatet av en stunds kravlande blev det här. Den var stundtals max fem meter från mig. Jag tycker att det är lite speciellt med vadare och det är riktigt kul med lite bra bilder. Totalt tog jag ca 175 foton på strandpiparen och nedan är ett urval ur dessa.








Ett antal sädesärlor höll till på stranden också. En del kom riktigt nära. Det var nästan som att de var lite nyfikna.

Utanför huset gick den här piplärkan omkring. Jag tog en titt med kikaren och tyckte att den hade ordentliga kontraster. Jag tänkte rödstrupig... men det blev en helt vanlig ängspip av den ändå. Linda skall ha en eloge för fantastiskt putsade fönster. Fotona är tagna inifrån huset. :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar