söndag 12 oktober 2014

270 - Tobisgrissla (11/10)

En resa till Fredrikshamn och "The reef" med barnen kändes ju rätt dåligt inplanerad... Helgen vecka 41 är nog en av de bästa fågelhelgerna under året om vädret är ok. Men så kan de vara att ha barn så då fick jag och pappa göra det bästa av situationen och skåda lite ifrån båten istället. Kanske kunde det flyga förbi en bredstjärtad labb...

Det var inte förrän pappa sade att han nog inte hade tobisgrissla på listan på svalan som jag själv kom att tänka på att möjligheten fanns. Mycket riktigt, kanske en kvart senare dök den upp. I vinterdräkt och flygandes utmed båten en stund innan den lade sig på vattnet.

Inte så mycket mer att skriva om det här krysset förutom att det var ytterligare ett av de arter som jag vet att jag sett tidigare men som inte hade hunnit komma in på nya listan. 270 innebär att jag ligger i fas för att kunna passera 300 inom tre år. Hoppas att det håller. :-)

I övrigt flög det en hel del ängspip och även några bofinkar utmed båten när den åkte ut ur Göteborg. De tog lä på nordsidan av båten. Kul att se.

Eftersom det inte blir några bilder på den här arten men förra helgen var en riktigt fin helt, som jag inte hunnit lägga ut foton ifrån, så kommer här lite foton från den helgen. Lördagen bjöd på riktigt fint ormvråkssträck, totalt 352 stycken och söndagens höjdpunkt var två ägretthägrar.

Lördag 4/10
Grå häger

Ormvråk - "Börringevråk"

Ormvråk

Röd glada

Stjärtmes

Tofsvipa

Söndag 5/10

Röd glada

Ägretthäger x 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar