måndag 9 februari 2015

Miniglädje på kärleksstigen

Nummer 273 (eller 274 beroende på vilken lista man väljer) blev den här tjusiga dvärgsparven. För övrigt även ett världskryss... 

Kenneth och jag bestämde oss för att försöka få till ett litet drag på den här fågeln under helgen, eftersom den verkade rätt så stationär och samarbetsvillig. På grund av barn som skulle hämtas i Jönköping under lördagen så bestämde vi oss för att det fick bli söndagsmorgonen som vi gjorde försöket på.

07:15 hämtade jag upp Kenneth och vi drog ned till Falsterbo. Riktigt smidigt med vägvisningen i BA och vi kunde köra efter den hela vägen fram. När vi svängde in med bilen på vägen där den setts senast så såg vi en annan person sitta och fotografera. Jag rusade ut ur bilen och frågade om han hade den. Han pekade på andra sidan vägen och där var den. Kanske fem meter bort.

Jag hämtade kameran och tog några bilder, larmade ut den och sen flög den.



Efter ett tag så gick vi vidare för att leta efter den igen, då den inte kom tillbaka. Vi var nu fyra stycken som kollade. Ganska snart hittade Kenneth den nere på kärleksstigen. Där var den kvar en lång stund och det hann ansluta en del personer. En stund låg det personer som en solfjäder runt fågeln, på bara några meters avstånd, och fotograferade. Jag tog ett foto, nedan, på Christer Rådne som hade lagt sig strategiskt på stigen. Snygga foton fick han till också. :-) Jag såg ett par på microbirding.








Ok, här är ju en massa foton men jag knäppte samtidigt av ett par hundra. Jag vill också, här på bloggen där jag har hur mycket plats som helst, visa upp fågeln från alla vinklar och inte bara snyggt från sidan. Det är ju inte alltid så man ser den. På bilderna bakifrån och framifrån ser man ju t.ex. hjässbandet snyggt.

Sist så lägger jag till några foton på hornugglan som jag fotade när jag var en sväng i Habo ljungs fure med Klara härom veckan. Det är ju så snygga fåglar, ugglor är helt klart något speciellt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar