tisdag 20 januari 2015

Drog en drill...

Det var väl dags ändå... att göra ett drag på den där amerikanen som hållit till i Kristianstad. Jag och Kenneth hade pratat, i någon vecka, om att man nog borde passa på. Den var ju ändå inom Skåne och sådär jättemånga chanser lär man ju inte få på den. 

Så, i söndags (18/1) plockade Kenneth upp mig och Oscar och så åkte vi iväg till Hammaren. När vi kom fram hade nyss ett larm skickats som sade att den hade flugit till revet utanför västra Hammaren. Vi gick fram längst ut på udden. Riktade upp tubarna mot revet och någon sekund senare ropar Oscar att han hade den. Efter några sekunders instruktioner fick jag in den också och hann se att det absolut var en drillsnäppa och att den hade gulaktiga ben och kort stjärt, vilket ju var positivt. Visst, sannolikheten att det skulle vara en vanlig drillsnäppa, när det har vistats en fläckdrill på platsen i över en månad, är ju försvinnande liten men ändå skönt att se ett par bra karaktärer.

I några sekunder tittade jag på denna, min 273:e art (både sverigekryss och världskryss) innan jag lät Kenneth kolla för att kunna rikta in sin egen tub. Under denna tid försvann den dock och vi såg den aldrig igen. Så några foton var ju aldrig möjliga att ta. Däremot flög det runt en flock snösparvar och det är jag ju inte bortskämd med hemma, så några foton på dem får det bli istället.

När vi först skrämde upp snösparvarna flög de ut och satte
sig på den här stenen.
Deras vita vingar blev lätt urfrätta när jag fotade mot en
mörkare bakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar