söndag 27 september 2015

Ugglesträck

Barnen vaknade redan 05:45... Inte vad jag hade tänkt mig idag. Visst såg dagen lovande ut enligt prognosen. Eller, i alla fall så såg det ut att bli fint väder. Fågelmässigt var det kanske svårare att uttala sig om. I vilket fall hade jag tänkt ta en liten sovmorgon men det satte barnen effektivt stopp för. Nåja, genom sovrumsfönstret syntes ju att det var lite dimmigt men inte alltför farligt. Sånt väder kan ju alltid vara bra. 

Efter att ha satt barnen framför tv:n (ja, jag skäms lite...), som de ju alltid vill, så gick jag ut för att kolla läget en stund. Det hoppade ju rätt mycket småfågel i buskarna och träden, mest grönsiskor, rödhakar, gransångare och blåmes. Sträcket var dock rätt uselt. Bästa sträckart idag var blåmes med kanske hundra individer.

Ganska snabbt kom jag väl upp i fyrtiotalet arter med brunand som det mest speciella. Ganska artrikt med tanke på att det inte var mycket till sträck men så låg det gott om änder - framförallt bläsand - och gäss utanför tomten, som gav en del. Både skedand, snatterand och stjärtand kunde ses. Helt ok.

Så kom det då en lite udda fågel på ganska hög höjd. Rätt rovfågelslik, både flaxande och glidflygande men ändå helt annorlunda. Jag har ju sett tillräckligt många jordugglor för att mer eller mindre direkt se att det var en sådan. Det var väl en av de mest förväntade arterna som jag ännu inte sett på tomten men jag hade kanske inte förväntat mig en fågel som drog högt över huvudet rätt ut över vattnet... Snarare ute över fälten eller tätt utmed kusten. I vilket fall så drog ugglan ganska långsamt mot SV ut i Lommabukten. Jag kunde spana på den länge i tuben. Läckert! Tomtkryss 186! :-)

Jag försökte snabbt ta några foton men det blev ju inga höjdare. Går väl att se att det är en jorduggla iaf. Första bestämda ugglan från tomten, efter att ha haft två skymtar av jord/horn tidigare.



Det var en helt underbar dag så jag utverkade en timma till efter frukost. Nedan finns några foton ifrån dagen. Är det någon som läser detta och som vet vad det är för larv så får du ju väldigt gärna skriva det.

Barnen tycker ju att det är kul att få titta i tubkikaren och ibland får man ju jobba på nästa generations fågelintresserade. Här spanar de på en ringduva på grannens tak. :-)
Tofsvipa som kom förbi snyggt i det härliga ljuset under
förmiddagen

Några ur den stora flocken ljungpipare, som kom nära
ibland.

Så här såg det ut ifrån min plats där jag står och spanar.
Ganska gott om fågel i vattnet utanför och när dimman väl
hade lättat så var det bra sikt ända bort till Köpenhamn.
Grågässen vrider och vänder på sig när de skall tappa höjd
inför landning.

Samma gäss som ovan, strax innan de kom ned till vattnet

Framåt kvällen hördes det härliga ljudet av tranor. Totalt
räknade jag ihop till 214 st. Den näst första är en årsunge.

Färggrann och fin larv. Men vad skall det bli av den här? Ca
4 cm lång.

Ella spanar på ringduvan. Hon börjar få
lite teknik på att hantera kikaren.
Klara gör så gott hon kan. Men kul är
det, tycker hon. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar