tisdag 20 oktober 2015

Liten brun fågel...

Trots att jag jobbat i Malmö så har jag ju skådat väldigt lite fågel i staden. Mest har det ju blivit de småintressanta arterna vid jobbet, som sidensvans i april, som jag stannat till för. Men tanken har ju hela tiden funnits där att det är många fågelskådare i stan och nån gång dyker det väl upp något som kan vara kul att se. Så i lördags dök det då upp en sån där liten sångare som jag hela tiden letar efter hemma i buskarna. En liten Phylloscopus. Ok, hemma hade jag ju definitivt varit glad för en tajgasångare men det som sågs i Malmö i helgen var strået vassare. En brunsångare! Visserligen oansenlig men väldigt kul.

Efter att ha hunnit med alla dagens uppgifter, söndagar innebär aktiviteter för barnen, så åkte jag iväg. MöX-larmet hade rapporterat om obsar ner till fem meter ifrån. Det visade sig stämma. Fågeln var mycket tillmötesgående under tiden jag var på plats. Den lockade också flitigt stundtals vilket ju var kul att lära sig. Det borde nu finnas en viss chans att jag klarar av att identifiera en om jag skulle upptäcka den själv.

Brunsångaren blev art nr. 281. Tolfte nya arten för i år. Nedräkningen har nu börjat på allvar... bara 19 arter kvar. :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar