tisdag 9 augusti 2016

Gulnäbbad lira - en liten revansch...

Morgonen började rätt bra, en flock med sillgrisslor flög förbi på skapligt avstånd. Det lovade lite gott!

Den här morgonen hade jag sett fram emot. Plötsligt stämde allt, eller snarare så var alla hinder som brukar vara i vägen för bra skådning som bortblåst (bokstavligen...). Sista veckan på semestern, svärföräldrar som tar hand om barnen och samtidigt ett hyfsat blåsväder. Jag kände att den här dagen bara måste det hända något. En del larm om liror ifrån västkusten dagarna före lät ju bra.

Efter flocken med sillgrisslor hände det inte mycket... Några kentor, två skräntärnor (som det går 13 på dussinet av så här års i Lommabukten), en lite flock silvertärnor - 5 ad + 2 1k - mot V och en del sträckande ljungpipare. Men inget häftigt. Som jag alltid gör så kollade jag av alla håll runt tomten och naturligtvis var det då som larmet kom om en gulnäbbad lira vid Lomma Södra. Snabbt tillbaka till sjösidan av tomten för att spana. Spana och spana men ingenting. Jag hann bli rätt frustrerad för samtidigt som jag spanade så trillade larmen in på LineBand om att den sågs vid LS. LaNi ringde mig t.o.m en gång och sa att den var på väg norrut men naturligtvis hade jag varit tvungen att gå in en snabb sväng i huset just då. Passade iofs. på att ta en kaffe men det var ju en klen tröst.

Ut och spana igen. Jag vet inte hur många tubsvängar över horisonten det blev men plötsligt var den bara där. Jag hade funderat lite på om jag skulle känna igen den när jag såg den. Har ju rätt bra koll på karaktärerna men hade bara sett en enda individ tidigare. Den var dock rätt nära och dessutom (för att lägga till i listan på allt som stämde) fint medljus så artbestämningen blev inget problem, även om jag aldrig såg en gul näb... Förra gulnäsan jag såg var i svårt motljus.

Inte nog med att jag fick se den och se den bra, den behagade snurra fram och tillbaka i ett par minuter, rakt utanför tomten. Dessutom kom den tillbaka en gång till. Då tog jag det här riktigt usla fotot men... vad skall man göra? :-) Bättre än inget!

Efter fotot försvann den men jag såg sedan i BirdAlarm att den hade varit kvar ikväll så kanske blir det repris imorgon.

Att det var en revansch berodde på att den första gulnäbbade liran jag såg också var i Lomma. Den gången åkte jag till Lomma Södra och såg den där men efter att jag kommit hem ställde jag upp tuben och kollade över havet. Jag fick in en fågel då som med 90% säkerhet var den gulnäbbade. Det var svårt motljus och jag var betydligt mindre erfaren då och 90% räcker helt enkelt inte... Jag hade trots allt sett mitt livs första lira bara en stund tidigare. Sedan dess har det blivit grålira i Sverige ljusfotad lira i Oman och även en hel del annan havsfågel. Jag trodde aldrig att jag skulle ha någon chans till gulnäbbad som tomtkryss igen men, där ser man. :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar