torsdag 10 augusti 2017

Mindre skrik?

Uppdatering av detta inlägg. Fågeln är godkänd vilket innebar tomtkryss 190. Men eftersom jag aldrig sett mindre skrikörn tidigare, blev det även nr 295 på min sverigelista och nr 691 på min världslista. Någon gång skall jag göra min "ädellista" också - har inte kommit igång med att skriva ned den än - och då kommer den ju hamna där också. 😊

Det var en häftig obs i alla fall och i tuben såg jag ju fågeln mycket bättre än vad de här fotona visar. Bra start på höstens tomtskådande och förhoppningsvis kanske det kommer in ytterligare något tomtkryss... Blåhake, göktyta, morkulla eller snösparv är ju arter som inte känns helt omöjliga direkt. 😃

>>Idag såg jag denna örn ifrån tomten. Hela uppenbarelsen "skrek" mindre skrik, trots att jag aldrig >>sett en sådan tidigare. Dock åtskilliga större och stäpp, t.ex. Bilderna visar i mitt tycke mycket som >>talar för just mindre skrik och egentligen inget som talar emot. Dock är det ju suddiga bilder...


Bättre än så här blev det inte tyvärr. Inte så mycket bättre än det jag fotograferade direkt ifrån kamerans skärm.
Samma foto som förra fast utzoomat så att den röda gladan syns i samma fält. Detta ger en bra blick över storleken på fågeln då de skruvade tillsammans.
Nästan likadan bild som förra. Ev. kan man se handpennorna, jag får dem till 6 stycken isf. men det är kanske för suddigt för att vara säker.
Samma bild som förra fast utzoomad igen. Två röda glador för jämförelse.
Sista bilden visar hela skruven med tre glador, en brun kärrhök (uppe till höger) och örnen längst ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar