lördag 7 december 2013

Stormen Sven

Stormen Sven hade jag väntat på i flera dagar. Redan helgen före så såg jag på väderappen i telefonen att det såg ut som att det skulle bli bra läge för havsfågel på fredagen. Att det sedan var ett så stort oväder på gång fattade jag väl inte då... 

Jag tänkte verkligen att denna gången så måste jag ju få in något nytt på tomtlistan. Jag tänkte ju framförallt på grålira, bredstjärtad labb, storlabb, alkekung och kanske klykstjärtat stormsvala. Fem arter som jag ju hoppas att jag skall få in någon gång.

Så på fredagen hade jag tagit ledigt på eftermiddagen för att hjälpa till och fixa det sista inför Ellas fyraårskalas men det var snabbt fixat så sedan kunde jag stå ute och spana. Jag spanade och spanade och det enda som sågs var några skrattmåsar, gråtrutar, knipor och småskrakar. Suck!! Här har man byggt upp förhoppningarna under lång tid och så blir det magplask av det hela. Det enda lite roliga som till slut dök upp var två alfåglar på långt avstånd, troligen honor eller i alla fall honfärgade, och en dvärgmås som flög precis vid strandlinjen. Jag försökte få kort på den men det var svårt att hitta fokus när den flög lågt mot vågorna och i blåsten skakade kameran lite mycket.

Ett par foton tog jag i alla fall på några vanliga fåglar, bara för att ha lite minnen från hur det såg ut.
Fiskmåsarna var vanliga

Knölsvanarna flög lite fram och tillbaka

En del kanandagäss valde att ligga kvar ute i havet istället för att ta sig in till land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar