söndag 1 december 2013

183 kryss i LoX

183 årskryss i Lomma kommun under ett år! Nytt rekord för mig. Det var väl inget annat att vänta efter att ha varit pappaledig under våren, när jag fick in en hel del roliga arter men under hösten har det gått lite trögt. Jag var absolut inte säker på att jag skulle komma upp i den här summan.

Idag drog decemberjakten igång och passande nog var det en blåsig dag med vindar från V till NV. Det började dock rätt slött... Jag gick ut en timma på morgonen utan att egentligen få in någonting speciellt. En liten flock med svärtor var ju kul men inget som fick pulsen att stiga. Så jag gick in och hjälpte till med barnen. Jag försökte ta lite tid till att stå vid tuben och när det larmades från LS att det var en stormfågel på gång norrut så försökte jag ju få in den, men med det blev det inget.

Vid tiotiden gick jag upp till tuben igen och spanade över sundet och snart fick jag in två havssulor i kikarfältet. Jag fattade ju att havsfåglarna hade börjat komma ned till Lommabukten vid det här laget. Ganska snart fick jag syn på en mås som flög mycket mer "stilrent" jämfört med var fiskmås och skratt mås brukar göra. Redan på flykten visste jag ju att det måste vara en tretåig mås men det var en adult och de brukar vara lite knepigare då de saknar den mörka teckningen på ovansidan, som ungfåglar har. Den visade dock upp sig snyggt med sina svarta vingspetsar och med de olika nyanserna av grått på ovansidan. Snyggt!! Nr. 182 var klar, tangerat rekord.

En stund senare kom det ett pling på Line Band att det var en stormfågel på väg norrut igen, denna gång från Lomma Norra, vilket ju ligger nära. Upp till tuben igen och jag lyckades få in fågeln efter bara några sekunder. Den hade det kämpigt i vinden, så stormfågel den är, och lyckades inte jobba sig norrut under den tiden jag såg den utan trycktes istället långsamt mot SV. I vilket fall, blott andra gången jag ser stormfågel från tomten och årskryss 183 i Lomma. Nytt rekord alltså.

31 arter så här långt i decemberjakten också, vilket ju inte är så mycket men med tanke på att målarterna var havsfåglar idag så får det duga. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar