söndag 11 januari 2015

Egon drog in mot Skåne

Äntligen!!

Så får man ju säga att det kändes med en storm med västliga vindar som sker på en dag när jag var hemma. Lite revanschsugen efter förra helgen när det sågs en del kul vid Lomma södra och jag var borta. Och är jag inte bortrest så brukar jag ju jobba när det blåser så jag var helt klart peppad inför dagen och med välputsade linser och en termos kaffe ställde jag mig i lä uppe på grannens infart.

Just där ligger det dumma med min tomt, jag har ingen vindskyddad plats för havsfågelskådning. Måste lösa det på något sätt...
För att vara Lommabukten så var det stora vågor.
I vilket fall så började dagen rätt lugnt. En sula på relativt nära håll var behållningen första timman. Mycket trut och mås som flög och jag letade runt för att få någon trut till att bli en stormfågel. Jag har inte sett många så det sitter inte i ryggmärgen hur den ser ut jämfört med en trut. Alltså jissen. När den sedan dök upp så var det ju däremot inget problem för det är ändå rätt stor skillnad. Stormfågeln känns så himla trygg när den flyger i kraftig vind och drar ner i vågdalarna. Det är bara så självklart om man jämför med trutarna visserligen också försöker sig på halsbrytande manövrar ibland.

Stormfågel har jag ju sett ifrån tomten tidigare men för att få in den på årslistan så blev det till att lyfta upp tuben, springa fyra meter för att komma in på min egen tomt. Väl där fanns det definitivt inget lä men det gick ändå förvånansvärt lätt att hitta den och att följa den. Gött!!

En del änder flög. Ganska många ejdrar, säkert ett 50-tal om det inte var samma som drog runt. En svärta och några sjöorrar flög också förbi. Två alkor sågs under tiden jag var ute. En kunde jag bestämma till tordmule (lyckades dock aldrig se den från tomten) men den andra fick förbli obestämd. En förmodad gråhakedopping flög förbi men känner mig ändå för osäker för att räkna den...

Fiskmås, en av få fåglar som kommer tillräckligt nära för att
fotograferas
Det blev rätt kallt så jag fick gå in en sväng och värma mig. När jag kom ut igen så hade det dragit ner mycket sulor i sundet. Som mest räknade jag ihop 29 stycken. De flesta väldigt långt ut och många såg man bara korta stunder då de dök upp över horisonten. 

Sedan dök då dagens stora behållning upp. Tyvärr långt ut men sådan är ju havsskådningen. Att det var en lira var jag på det klara med från första ögonkastet. Jag har visserligen bara sett en tidigare men den bara kändes helt typisk som en lira skall göra. På många sätt påminnande om en havssula men betydligt mindre och smäckrare och, precis som stormfågeln, flyger den verkligen fantastisk vackert i den kraftiga vinden. 

Ok, lira alltså. Egentligen var jag helt övertygad om grålira från första stund också. Storleksmässigt rätt och generellt mörk och med långa smäckra vingar. Hade även fin storleksjämförelse med sulor vid flera tillfällen. Jag var ju inte helt påläst på karaktärerna och det som då störde mig var att den visade upp stora ljusa fält på undersidan av vingarna. Inte labbkommatecken utan ganska stora ytor. Solen lyste i fint medljus och det riktigt blänkte ifrån vingarna. Fågeln gick snabbt norrut och jag fick återigen springa över till min egen tomt för att få in den på tomtlistan samt följa den längre norrut. Jag var ju kanske bara 95% säker på att detta var en grålira, ville kolla fågelguiden för att spika karaktärerna. Men jag ville ju gärna larma ut, om någon satt vid Barsebäck, så de skulle vara uppmärksamma på att den var på väg så det fick bli att jag larmade ut den som osäker. 

Eftersom jag vid det här laget var väl nedkyld så gick jag direkt in efter att den försvunnit. Vid en titt i fågelguiden så såg jag ju att de vita fälten på undersida av vingarna var helt typiska. Dvs. ny art säkrad och både Sverigekryss och nytt tomtkryss på en gång. Nr 185 på tomtlistan och 272 på sverigelistan.

Sist kan ju nämnas att strax efter att jag kollat i fågelguiden och insett att det faktiskt var en grålira så sågs den också vid Barsebäck. Även om jag var säker vid det här laget så känns det ju alltid bra när andra ser samma fågel.

Härligt!!

Jämförelsebild mellan fiskmås och gråtrut


En alltid lika härlig siluett i form av en havssula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar