tisdag 6 januari 2015

En missad dag...

"Havssula 12 stormfågel 2 tretåig mås 1 samtidigt vid Lomma södra mycket fågel i hela bukten!! Var är folket?????" 

Kl. 08:48 den 4/1 tjuter det välkända LineBand-ljudet i telefonen. Jag är fortfarande nyvaken (någorlunda) efter att första natten på länge ha fått sova ut ordentligt. 

"Bredstjärtad labb 1 2k mot norr även 1 sillgrissla Kristian njuter för fullt"

LineBand plingar igen. Klockan är nu 09:09 och bredstjärtad labb mot norr från Lomma södra betyder rakt mot min tomt!!

Vid det här laget har jag fått en inte så liten klump i magen. Det verkar ju vara en superdag i Lommabukten. Men jag är inte där... Jag har valt att åka till mina föräldrar 25 mil bort. Det visar sig snart att fågeltillgången i bukten håller i sig och stressen växer inom mig. T.ex. saknar jag bredstjärtad labb på tomtlistan och med en sån här dag kan det hända helt andra saker också. Vilket det ju också gör

Tio minuter i tio stänger jag av ljudet på telefonen för att inte höra när alla larm skickas, både på LineBand och på BirdAlarm. Istället ger jag mig ut med pappa på en promenad i skogen för att leta lite vanliga och kanske ovanliga skogsfåglar. En järpe är ju alltid trevlig... Det blir lite fåglar som t.ex. entitor, tofsmesar, en gröngöling och en nötskrika. Arter som alla är ovanliga i Lomma (i synnerhet tofsmes).

När jag kommer hem och telefonen får kontakt med internet igen så trillar det in lite uppdateringar. Bl.a. har grålira och alkekung setts under tiden. Båda två är arter som jag aldrig har sett (inte bara arter som jag saknar på tomtlistan alltså...) Aaaargghhh!!!! Bara att bryta ihop och komma igen. Till saken hör att en annan gång när jag var uppe hos mina föräldrar sågs det en mindre lira i Lommabukten. Den missade jag alltså också. 

Näpp! Dags att släppa detta och gå igenom bilderna, som jag skulle visa under kvällen, en sista gång. Det var ju det egentliga syftet med resan till Tranemo, att visa foton från mina resor till Förenade arabemiraten. En del av fotona ligger ju här på bloggen redan och resten kommer att komma upp i sinom tid.

Lite plåster på såren var i alla fall den svartand, som hållit till länge uppe i Torekov (med omnejd), som jag hade varit och kryssat dagen innan. Det blev första sverigekrysset för året och nummer 271 totalt.

Svartanden stående på en sten. Påminner mycket i jissen om
ankorna i "Flykten från hönsgården" tycker jag.

I Torekovs hamn låg det några ejdrar som sökte skydd undan
vågorna

Även en gråhakedopping låg i hamnen

Härliga vågor utanför Torekov

En gröngöling hemma hos mina föräldrar. Dåligt foto men
faktiskt mitt allra första på en gröngöling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar