lördag 6 juni 2015

Öland i Kristi himmelfärdshelgen

Redan under resan till Öland, som vi gjorde förra året, bestämde vi oss för att åka tillbaka igen. Vi bestämde oss också snabbt för kristi himmelfärdshelgen. Jag hade ju i bakhuvudet att detta borde vara bra tid för fågelskådning. För att göra något mer av helgen så passade vi på att ha mitt 40-årskalas samtidigt så både mina och Lindas föräldrar var med, vilket innebar att pappa och jag var ute och skådade på morgnarna.

Vi hade bokat in oss på Mellby Ör Inn och inte långt därifrån ligger ju själva Mellby ör, som är en jättefin liten halvö med mycket fågel och redan första dagen när vi tog en promenad ner mot ören hade vi spelande rödspov. Inte varje dag man hör det...

Målet, rent kryssmässigt, för resan var helt klart att få se halsbandsflugsnappare och höksångare. Visserligen tidigt för höksångare men ändå.

Fredag morgon så, pappa och jag åker ned till Ottenby lund för att leta efter halsbandsflug. En kall morgon men med ett ganska intressant väder med nordvästliga vindar som visade sig trycka ned en hel del insträckande fågel. Någon halsbandsflug såg vi inte där men väl flera grönsångare och härmsångare. Pappa hörde en sommargylling och jag hörde en mycket kort strof också. På vägen tillbaka till bilen såg vi den första törnskatan. Det skulle bli fler...

Vi åkte ned till södra lunden för att fortsätta att leta efter halsbandsflug och höksångare också för den delen. Vi går runt en stund men har ingen tur med flugsnapparna. Däremot börjar vi se tecken på hur vinden tryckt ned fågel vid södra udden. Mängder av törnskator, ärtsångare och törnsångare. När vi är på väg tillbaka till bilen kommer det ett larm som säger: Sammetshätta! Södra lundensjön! Detta är kanske 100m bort men vid tillfället har ingen av oss någon aning om var sjön ligger. I samma stund ser vi några personer närma sig. Jag säger direkt att "Det där måste vara Stellan som går där" och mycket riktigt, det var Stellan. Janis och Anders var med honom också. De visste vägen till lundsjön så pappa och jag hängde på.

Väl framme var det ingen som fattade någonting. Ingen fågel och ingen observatör... Efter en kort stund löste det sig för någon hittade observatören på andra sidan sjön. Efter några minuters väntan tillsammans men ca 20 pers. som också hittat dit dök den upp. Men först efter att en snygg halsbandsflugshanne hade visat upp sig i samma buske. Två nya arter inom loppet av fem minuter. 

Dessa blev alltså art nummer 276 - Halsbandsflugsnappare och 277 - Sammetshätta. Riktigt kul!! 

Efter detta gick vi vidare med Stellan, Janis och Anders, de hade hört att det skulle sitta en höksångare inte så långt ifrån. Förmodligen hörde vi den, med största säkerhet hörde vi den men jag vill verkligen se den för att känna att jag vill kryssa den... Så det blev inget med den för den visade sig aldrig och pappa och jag var tvungna att åka tillbaka till Mellby.

Nästa morgon tog vi en promenad ner mot ören istället. En del trevliga fåglar, varav några kan ses på fotona nedan, men inget direkt anmärkningsvärt. Åtta rödspovar var ju naturligtvis riktigt trevligt och två jagande jordugglor också.
Jorduggla i jaktpose

Rödspov som tyckte att vi skulle gå därifrån, så det gjorde vi.

Rödspov

Sista morgonen gjorde vi ett riktigt riktat försök att få syn på en höksångare. Vi åkte till Karl X:s mur vid Parboäng, där det setts en dagen före. För att göra en ganska lång morgon kort så... vi hittade den aldrig. Kanske hörde vi den men återigen så räcker ju inte det riktigt... Bättre lycka nästa gång vi åker till öland. 

Istället fanns där ett par snygga törnskator och en riktigt grann ängshökshanne som flög förbi. Riktigt läckert. 

Öland är ju helt underbart, jag längtar tillbaka... :-)
Törnskata

Ängshök

Ängshök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar