tisdag 14 januari 2014

25/12-13 Khor al-Beida - Ra's al-Khor

När vi var klara i Wadi Bih så var det dags att köra mot kusten. Målet var den grunda lagunen (eller Khoren) som heter Kohr al-Beida. Det var en bit att köra så Neil och jag fick prata igenom en hel del olika fågelupplevelser och Neil kunde svara på en massa frågor som jag hade om bra lokaler och hur man bäst besöker dem. 

På vägen stannade vi till på ett par ställen. Första ställe vi stannade på skulle Neil egentligen bara pilla lite på GPSen men det låg en damm precis bredvid vägen där. I den dammen gick det en flock större flamingo och en revhäger av den vita fasen. Båda två var nya arter för mig. Nu såg vi många fler av båda senare men det är ju ändå kul hur det slumpar sig ibland.

När vi stannade nästa gång var längre ut mot kusten. Ja, faktiskt vid kusten precis. Det var strax efter att Neil hade gjort en avstickare till en butik som låg här uppe som enbart sålde alkohol... I detta land. Dubbelmoral? Det var visst mycket billigare här än att handla inne i Dubai så han passade på när vi ändå åkte förbi. Den lilla fågellokalen vi stannade vid var en liten damm precis innanför strandlinjen. Här fanns det fler revhägrar, fotot nedan visar två stycken, en grå fas och en vit fas.

Jag tog en snabb titt ned på marken nära bilen och där fick jag se en vadare springa iväg ifrån oss. Det var lite fascinerande faktiskt men trots att jag aldrig sett arten tidigare så visste jag direkt vad det var. Jag antar att det beror på fågelböckernas (i synnerhet fågelguiden) fantastiska förmåga att visa fåglarna, inte bara hur fjäderdräkt och sådana karaktärer ser ut, utan även hur de ser ut när dom rör sig. Jizzen. Det var i alla fall en svartbent strandpipare det handlade om och det är klart att det hjälper säkert att jag har bra erfarenhet av större och mindre strandpipare men lite nöjd får jag erkänna att jag var att jag tog den direkt. :-)

Ytterligare en mycket vacker fågel visade upp sig för första gången vid den här lilla dammen, sandtärnan. Den hade en lång flyguppvisning för oss men på för långt avstånd för att fota. Det blev mer av den senare istället...

Sedan åkte vi färdigt hela sträckan till Khor al-Beida, vi såg iofs. en stängshök på vägen men hade inte möjlighet att stanna och titta på den. Stället vi kom fram till var helt klart lite speciellt... Precis bredvid låg sheikens (för Ras al-Khaimah) boning, komplett med mur och vakttorn som patrullerades av beväpnade vakter. Jag fick rådet att inte rikta kameran åt det hållet. Dessutom var det lågvatten så alla vadare, som ju var målgruppen av fåglar där, var långt ute. Det blev helt enkelt inte några foton på det här stället. Däremot var det ett fantastiskt ställe för fåglar. Massor verkligen. Den riktiga målareten var hägerpipare och det fanns flera stycken här på platsen. I övrigt så fanns där både ökenpipare och mongolpipare, även om de var i vinterdräkt. En socotraskarv flög förbi och ute på en pinne i vattnet satt det en iltärna. Utöver detta såg vi massor av småvadare som småsnäppa, spovsnäppa, mosnäppa och kärrsnäppa. Där fanns strandskata av en annan ras än den som finns i sverige, en skedstork stod där och en hel del större flamingor gick där. 

Precis när vi kom fram såg vi resans första ökenstenskvätta. Den behagade dock befinna sig i riktning mot sheikens "palats" så jag valde att inte jaga foton utan hoppades att det skulle dyka upp fler. Tanken var ju, trots allt att vi skulle ut i öknen också.

Efter att ha spanat en stund så åkte vi vidare. Nu var ju tanken att vi skulle ta oss till öknen i Bab al-Shams men återigen hade vi lite tid över så vi åkte in i Dubai och till den "wildlife park" som finns där. Även denna är en grund havsvik, precis som Khor al-Beida, men här är det lite mer utbyggt för turism. Stället heter Ra's al-Khor (Khor igen...) och här fanns det ett gömsle som vi kunde spana ifrån. Här blev det mer av det vi såg i Khor al-Beida men här fanns det även lite rovfåglar. Vi såg större skrikörn, dvärgörn, bruna glador och minst en fiskgjuse. De två första var ju nya för mig. Här på fotot nedan är det en större skrikörn.
Den sista arten som var ny på det här stället blev en bronsibis som stod och visade upp sig. Tydligen inte helt vanlig här i UAE. Nedan följer lite bilder på smått och gått vid Ra's al-Khor.
Revhäger som poserade fint nära gömslet

Sandtärna som hade flyguppvisning

En till sandtärna (kan vara samma) som bråkade med en
annan sandtärna

Det fanns mycket rastande fåglar av arter som vi kan se
uppe i Sverige. Här vid Ra's al-Khor fanns det gott om stjärt-
änder men även bläsand, kricka och gräsand.

Större flamingo. Jag vet inte riktigt vilken dräkt den här
befinner sig i men den borde väl inte vara vuxen.

En av de vanligaste fåglarna, efter gråsparv och brun majna
är den här vitkindade bulbylen. 

Precis utanför gömslet höll det till en ägretthäger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar