lördag 18 januari 2014

27/12-13 Al Barsha pond park

Ganska nära hotellet i Dubai låg det en park. Jag gick dit en morgon innan de andra vaknade. Bara en och en halv timma så jag var i tid till frukost. En ganska trevlig park och det var ganska mycket folk där redan när jag dök upp vid sju ungefär. De flesta sprang, stretchade eller spelade basket.

Det fanns också rätt mycket fågel, men det mesta var vanliga arter som man ser lite här och var. Jag såg ingen art där som jag inte sett tidigare un+-9+der resan. Bilderna nedan blir mer av ett sammanplock av de vanliga arterna.
Drillsnäppor är vanliga och de kan också vara betydligt mer orädda än vad åtmistone jag är van vid hemifrån.
Halsbandsparakiterna är ju vackra fåglar även om de är introducerade av människor.
Tänk om man fick se det "här" hemma...
Vackra fåglar dessa härfåglar, i synnerhet när de spärrar upp sin tuppkamm.
Palmduvor är en av de absolut vanligaste fåglarna här. Som jag skrev i inlägget om Bab al-Shams så finns de i stora mängder därute. Kanske ändå att turkduva är ännu vanligare. Fina fåglar i alla fall.
Purpursolfåglarna finns lite här och var. I synnerhet i parkerna. Jag har inte sett någon i helt utfärgad praktdräkt men det kanske är så att de inte är det alls på vintern.
Ytterligare en rödflikvipa. Förra gången jag var i Dubai såg jag inte en enda men denna gången såg jag dem på flera olika ställen.
De två vanligaste bulbylerna är de vitkindade och sedan de här, rödgumpade. Denna är dock betydligt ovanligare, eller i alla fall svårare att se. I parkerna finns det oftas goda möjligheter att se dem bra.
Den streckade prinian är vanlig även utanför Dubai. Trevlig liten rackare.
Den svartvita staren är förmodligen introducerad och den trivs som bäst i parkerna i Dubai. Ovanlig i övriga delar av landet.
Vitkindad bulbyl kan man se lite överallt. Betydligt vanligare än släktingen rödgumpad och man ser den ofta även när man bara går omkring i stan. Överträffas i det avseenden bara av gråspars, brun majna och palmduva tror jag. Kanske att huskråka och skrattmås är lika vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar