söndag 5 januari 2014

Bra start på 2014, Berglärka blev nr 260

Jag hade egentligen tänkt att skriva ett antal poster med tankar och minnen (och foton) från resan till Dubai, som familjen gjorde i slutet på december. Jag hoppas att det blir av snart, det finns fortfarande en hel del bilder att behandla.

I vilket fall så slutade förra året med att inga nya kryss tillkom efter att svartmesen, som startade det hela, kom in på tomtlistan. 2014 satte däremot ordentlig fart. Det var redan igår som det började plinga om häftiga arter på line band. Lars-Göran Lillvik var ute på en punktrutt för sin vinterinventering och hade helt klart flyt med sig. Det började med en vitögd dykand i kyrkdammen. Den har jag redan sett en gång, i kustdammarna, så det kändes inte nödvändigt att dra iväg på den trots att det är en riktigt ovanlig art. Nästa larm kom en stund senare, då var det dags för en liten flock berglärkor vid Alnarp. Jag kände tyvärr att jag inte riktigt kunde sticka hemifrån när jag ändå hade bestämt att jag skulle ut på en ordentlig runda idag. Så det var bara att hoppas att de skulle vara kvar.

Den fjärde januari började med att det kom lite larm på den vitögda medan jag åkte till Löddesnäs för att få in några vanliga arter på årslistan. Det var rätt dött där så jag åkte ganska snabbt vidare och stannade till vid kustdammarna. När jag kom dit var det en hel del folk där. Det visade sig att den vitögda låg där. Mycket trevligt!!

Så långt så väl men ännu inget larm om att berglärkorna var kvar. Jag åkte bort till stället där de setts under gårdagen och det tog bara några sekunder innan jag hittade dem. Art nr 260 på Sverigelistan. Men det var faktiskt ett världskryss för min del och naturligtvis en ny art för mig i Lomma kommun. Jag larmade ut på line band och LaNi ringde direkt och ville att jag skulle bevaka. Samtidigt som jag pratade med honom så försvann de dock. Jag såg inte när eller vart de försvann... De hittades dock senare igen.

Tyvärr fick jag inga foton på lärkorna. När jag kom tillbaka från mitt besök i Alnarpsparken så hade lärkorna larmats ut på BA och det var fullt av folk som tittade på dem. Inte läge att gå ut och försöka få till ett foto då. Många som skulle bli arga. Istället får det bli ett par foton på den vitögda dykanden.

 När jag kom dit så låg anden mest och sov. Den höll till i en stor flock av till största delen vigg men även ett par brunänder och några par bergand, som kan ses på fotot nedan.

För fler och bättre bilder, jag kom ju aldrig nära, så ta en titt på LoX galleri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar