måndag 26 maj 2014

Flodsångare och inför UAE 2014

Flodsångare passar kanske inte riktigt i den här bloggen, om jag skulle försöka hålla mig till det ursprungliga syftet. Det kanske inte år så viktigt, det viktigaste är ju att det är roligt att skriva och att det skall vara lite intressant att kunna gå tillbaka och läsa om händelsen. Flodsångare är ju nämligen inte alls något Sverigekryss och just den här obsen var ju inte heller något tomtkryss. Däremot var det den första i Lomma, både för mig och för alla andra skådare här. Det hade iofs hörts en tidigare i veckan i Domedejla mosse, som jag med flera hade försökt lyssna in, men den spelade aldrig när vi var där. Så, LoX-kryss blev det i alla fall, nr 223.

Detta var den tredje flodsångaren i mitt liv och den första som jag fick se. Så lite kul är det allt att kunna dokumentera den hyfsat. Bilderna nedan är först två stycken tagna den 25:e maj, på kvällen en stund efter att den upptäcktes. Men jag tänkte att eftersom ljuset var rätt dåligt på kvällen när jag var där så skulle jag göra ett försök på morgonen den 26:e, innan jag åkte till jobbet. Då borde ljuset komma ifrån rätt håll. Men trots det lite dåliga ljust så blev det nog ändå så att den första bilden blev den bästa.

Flodsångare

Flodsångare
Den vattrade undergumpen kan ju anas på det här fotot.
I det andra fotot, ovan, har jag fått dra lite i reglagen i photoshop för att få fram detaljer i fågeln. Det ger ju intrycket att det var rejält ljust ute men det var det inte. Först och främst fick jag använda manuella inställningar, på kameran, med rätt lång slutartid, för att få in tillräckligt med ljus och sedan när jag kom hem fick curves jobba lite.

Nedan kommer några foton från den 26:e när jag hade ljuset med mig. I och med att jag kunde jobba med kortare slutartid så blev de skarpare men det starka ljuset gör att de ljusare delarna på sångaren blir utfrätta. Det borde jag ha korrigerat under tiden jag fotade men jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig för att tänka på sånt än. På de kommande två fotona har jag använt aperture-valet, alltså att bländaröppningen är vald och slutartiden sköts automatiskt. Det lata sättet för mig att fota på...
Flodsångare

Flodsångare
En kärrsångare satt där och sjöng också och precis som tidigare så började jag fota med aperture-val i kameran. När jag kollade på fotona i kameran så såg jag hur utfrätta fotona hade blivit. En kärrsångare är ju väldigt ljus, i det närmaste vit, på hakan och halsen och när den satt emot en mörk bakgrund så valde kameran för lång slutartid. Så jag testade med att köra manuellt och då välja kortare slutartid. Resultatet är det nedre kortet, som jag själv tycker blev mycket mjukare och mer detaljrikt, så som jag vill ha det. Jag tror att syrran har rätt, trots att det bär mig emot att erkänna det, att det lönar sig att lära sig fota med manuella inställningar. 
Kärrsångare

Kärrsångare

En annan rolig sak som hänt på sistone är att jag börjat planera för resan till Dubai i oktober. Jag tog kontakt med Neil, som guidade mig i december men han hade visst omlokaliserats till Kuwait. Han vidarebefordrade min förfrågan om guidning till tre andra varav en var riktigt snabb på att erbjuda ett förslag på tur. Skall bli riktigt kul! Det blir en tur till Wamm farms och kanske ända över till Indiska oceanen. Skall bli mycket spännande. Dvärgsångare är mer eller mindre utlovad och jag hoppas att det är rätt tid för turkestantörnskata. De är så snygga! Det bör finnas chans på många intressanta arter och slutet på oktober är, enligt utsago, en mycket bra tid att skåda fågel på i UAE. Fortsättning följer förhoppningsvis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar