onsdag 21 maj 2014

Svarthalsad dopping och natthäger

Äntligen fick jag jobba lite på Sverigelistan igen... Visst, det var ju den typen av kryssande som jag egentligen inte har så mycket för, att åka och titta på något som någon annan har hittat och dessutom en bit bort. Men, ibland kan det vara kul det också. Nu hade det ju larmats natthäger ifrån Trelleborg i flera dagar och så även på morgonen innan jag åkte, så det var ju ett rätt säkert kryss.

Men, nu hade jag ju åkt tidigare från jobbet några dagar tidigare för att också försöka få in svarthalsad dopping. Det hade rapporterats en sådan ifrån Björkelundadammen i flera dagar och jag hade ju, som sagt försökt att få se den en gång tidigare, men då lyckades den hålla sig gömd. Nu tänkte jag att om jag ändå åker till Trelleborg för att försöka kryssa Natthäger - som var lite extra kul eftersom jag hade haft den i Kroatien någon vecka tidigare - så får jag ju passa på att ta den lilla omvägen.

Idag gick allt som det skulle. Svarthalsade doppingen var på plats, även om det blev ganska långt avstånd då jag inte ville gå och störa de häckande fåglarna intill stranden. Det var ett par upprörda tofsvipor som höll koll på mig när jag närmade mig. Natthägern satt sedan där den skulle. Den sov (?) hela tiden så det var faktiskt inte så mycket att titta på. Jag stannade i fem minuter och åkte sedan hem. 

Därmed var nr 261 - svarthalsad dopping - och 262 - natthäger - klara på Sverigelistan. Sju kvar att få in om jag skall nå mitt mål på tio nya arter under 2014.

Svarthalsad dopping
Inte mycket till foto men man kan väl ana att profilen passar bra på en svarthalsad...
Natthäger
Vacker fågel men den ville inte visa något mer under den tiden jag var på plats. Jag kunde faktiskt inte alls se att den rörde på sig ens...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar