måndag 19 maj 2014

Gajac och Kolansko blato

Nu var det länge sedan jag skrev i den här bloggen. Inte så konstigt för det har ju inte hänt något speciellt i fågelväg sedan berglärkorna i januari. Denna gången fick jag åka iväg till sommarstället i Kroatien för att få se något som jag inte sett förut. Faktum är att redan första morgonen när jag var ute fick jag två nya världskryss. Lite fascinerande med tanke på hur många gånger jag varit här tidigare. Vi har dock aldrig varit här i april tidigare och det är nog skillnaden.

Som sagt så tog jag en promenad den första morgonen när vi kom ned. Det var den 21:a april och sydnäktergalarna var i full gång. En satt utanför lägenheten, kanske 20 meter bort, och höll oss vakna på morgnarna. Som vanligt så var det intressanta i omgivningen, med svenska ögon sett, gulhämplingar och sammetshättor som sjöng. En polyglottsångare, på samma ställe som förra året, var också igång. Men det som framförallt fick upp pulsen lite var en läte som jag inte kunde känna igen. Ett ganska djupt läte (svårt att beskriva) som jag tror att jag hörde förra året, utan att lyckas se någon fågel som tillhörde. Den här gången hittade jag snabbt fågel... En stenhöna som satt på en stenmur och spelade. Läckert! Ny art för mig. 

Vidare under promenaden fick jag mitt andra nya kryss, två stycken purpurhägrar var uppe och flög över våtmarken, Kolansko blato. Det var långt håll så jag försökte inte ens fota. En annan art, som inte var ny men min första i Kroatien, dök upp på vägen tillbaka. En snygg härfågel. Allt som allt, en trevlig start på den här vistelsen.
Sydnäktergal
Vanlig fågel men svår att fota. Ibland kunde man se dem i toppen av en buske så här. Snabbt upp med kameran var det som gällde då, sedan flög sydnäktergalen och gömde sig.
Gulhämpling
Ännu en vanlig syn. Sjungande gulhämplingar kunde man se lite här och var. Jag hoppas fortfarande att jag skall få se och höra den hemma i Lomma någon gång.
Sammetshätta
Sammetshättor är också vanliga i Gajac med omnejd, men betydligt skulkigare. Man kan höra dem knastra lite här och var men inte alltid helt lätt att skilja från rödstrupig sångare. Åtminstone inte för mig...
Stenhöna
En fantastisk upplevelse att få se en stenhöna som spelar. Jag visste om att det skulle finnas stenhöna på Pag (ön som vi håller till på) men jag visste bara med säkerhet att de skulle hålla till längre söderut, vid Malo och Veliko blato. Uppenbarligen fanns de här också och jag såg dem vid flera tillfällen och ställen i Gajac under de tio dagarna vi var där.
Stenhöna
Härfågel
Alltid lika roligt att se denna härliga fågel. Den här var ju inte lika orädd som de i Safa park men härlig upplevelse ändå.
Svartvit flugsnappare
Jag hade flera rastande arter under första morgonens vandring. Dels flera flugsnappare, hetsade lite efter balkan, men den skall ju inte finnas så långt norrut enl. fågelguiden, men även flera sångare. Både grön, löv, törn och ärtsångare fanns i området. Svarthätta är vanlig där.
Även inne i byn fanns det emellanåt en del att titta på. Jag försökte ha med kikaren så ofta som det var praktiskt möjligt, utan att riskera att den skadades. Med två barn, fyra resp. två år, kunde det inte alltid garanteras att det var riskfritt för kikaren...
Någon sorts fjäril
Förutom fåglar så hittade jag bl.a. den här fjärilen. Snygg!! Vet inte vad det är men visst påminner den lite om makaon..?
Rödhuvad törnskata
Den här snyggingen (och dess partner) höll ibland till precis vid barnens lekplats. Då kunde jag smita iväg med kameran en stund efter att jag satt fart på gungan. Fast några längre stunder gick ju inte, man var snart tvungen att ge mer fart...
Morgon nummer två åkte jag iväg till det närliggande fågelreservatet Kolansko blato. En våtmark med dammar som sträcker sig över några hektar. Förra året var det mycket trevligt här med bl.a. rallhäger och styltlöpare. Helt klart sämre med fågel men morgonen började bra för precis när jag klev ur bilen så flög det en mycket stor lärka över mig. Snyggt bröstband hade den och kalanderlärka var inräknad. Kollade även av lätet mot skivan för säkerhets skull. Kul!

I övrigt fanns här en hel del silkeshägrar. Jag räknade totalt ihop till 10 ex, mycket enligt mig. En del gulärlor som rastade och många buskskvättor kunde ses också. Jag hade även en överflygande kärrhök. Slank sak som jag tror var en ängshök men vågar inte riktigt känna mig säker. Kolansko blato måste också vara en av de absolut bästa lokalerna som finns för spansk sparv. Kolonin består av hundratals individer, kanske tusentals. Ljudet från talldungen de håller till i är verkligen massivt emellanåt. Kornsparven är ju också en vanlig syn. Den sitter och sjunger lite överallt.
Buskskvätta
Snygga fåglar. Svåra att komma nära och när jag väl lyckas, genom att sitta i bilen, så missar jag att zooma in så mycket jag kan. Klantigt!
Silkehäger
Tjusiga fåglar som var tämligen orädda av sig så länge jag höll mig i bilen. Så fort jag klev ur flög de iväg några tiotals meter.
Silkeshäger
En ensam stod i den lilla pöl som ligger på andra sidan av vägen jämfört med själva våtmarken. Förra året var denna pöl full med fågel men förutom denna silkeshäger fanns där bara en gluttsnäppa i år.
Det blev inte så mycket annat skådande på den här resan. En sak hade jag dock tur med... Det satt en rödstrupig sångare strax utanför lägenheten. Det var ju en art jag jagade en del förra året så det var helt klart kul att få ha den på så kort avstånd. Den visade upp sig fint åtskilliga gånger men det var inte helt lätt att få hyfsade foto på den.

En annan mycket vanlig fågel här nere är ju, av naturliga skäl, medelhavstruten. Den ersätter till stor del kråkfåglar och måsar i beteende här nere. Då menar jag att det är den som framförallt rotar i soptunnor och letar efter föda i närheten av människor. Den är inte helt uppskattad av lokalbefolkningen...
Rödstrupig sångare (albistriata)

Rödstrupig sångare (albistriata)
Medelhavstrut

Medelhavstrut

Storlom
Vid en promenad som familjen tog så hittade jag den här fågeln ute i havet. Jag hade förväntat mig en toppskarv men vid studier av fotot så visar det sig ju vara en storlom. Lite kul och jag antar att det är en 2k-fågel eftersom den inte är alls utfärgad.
Sista dagen tog jag en sista tur efter att en mycket kul obs hade dykt upp. Det var en fågel med mycket kort stjärt som jag såg på lite håll. Kändes lite som en rova men jag blev nyfiken och sprang och hämtade kikaren. Det visade sig vara en natthäger. Denna följde jag sedan en stund innan jag kände att det var dags att säga hej då till Gajac genom att ta en promenad. Under denna fick jag några riktigt fina obsar på purpurhäger. Kul eftersom den jag hade första dagen var rätt dålig. En trolig citronärla flög förbi också, men den får förbli obestämd
Natthäger
Vacker sak och kul att se den i Sverige någon vecka senare. Det visade sig att det faktiskt var två stycken, efter att den här hade jagat upp en annan som satt och tryckte i ett träd.
Purpurhäger
Vilken vacker fågel!!
Spansk sparv
Dessa fanns ju lite överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar